Ліцей. с.Павлівка

Калинівської міської ради Вінницької області

Ліцей. с.Павлівка Калинівської міської ради Вінницької області

Виховний захід "Летіть птахи, ми раді вам" вч. Н.І.Любенька

3 клас                                                       

 

Мета: Збагачувати знання учнів про птахів, з’ясовувати їх роль в природі та житті  людини. Виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю, до птахів. Розвивати пам'ять, уяву, мислення, творчі здібності учнів.

 

На сцені напис : «Летіть, птахи, ми раді вам!». По сцені розвішані ілюстрації перелітних птахів. На стільчиках стоять виготовлені шпаківні. Діти одягнені у костюми різних птахів.

 

Учитель: Доброго дня усім, хто зібрався у залі.  Чудового весняного настрою вам, бо 1 квітня –  День зустрічі птахів. Починаючи з 1923 року це свято стало традиційним в школах України.

Учень: Птахи, як і квіти, належать до таких створінь природи, які неначе існують для того, щоб дарувати людям радість, постійно бути об’єктом  їх симпатій і захоплень.

Учень: Тисячоліттями люди мріяли про крила. Птахи подарували людям ідею польоту.

Учень: А хто, як не птахи, стали вчителями музики наших предків?

Учень: А хто, вигодовуючи своїх пташенят не дає спокою шкідникам поля і лісу?

Учень: З нетерпінням чекали люди весну і вважали, що це птахи приносять її на своїх крилах. Тому випікали з тіста пташок, давали їх дітям, а ті вибігали у двір, весело стрибали, підкидали пташок вгору і промовляли:

Учень:  Пташок викликаю з далекого краю:

             Летіть, соловейки, на нашу земельку.

             Спішіть ластівоньки пасти корівоньки.

Учень: Цих пташок найчастіше називали жайворонками. Старі люди розповідають, що ніби ця пташка народилася із сонячного жару. Вона прокидається разом із сонечком і своїм срібним голоском сповіщає, що весна прийшла, у поле вийти пора. Пора сіяти, орати, щоб восени врожай збирати.

Синичка: Ой набридла як зима!

                І синичка вже сама,

                всю зиму тут жила,

                Не покинула села –

               Кликать почала весну.

           -  Морозище віджену!

             Хочу, щоб усе цвіло,

            Щоб до нас прийшло тепло!

Виконання пісні «Щебетала пташечка».

Учень: Ой чого ти, жайворонку,

              Рано з вирію вилітав?

              Ще по горах сніженьки летять,

              По долинах криженьки стоять.

Жайворонок: Не сам же я вийшов,

                           Дажбог мене вислав,

                           В праву рученьку ключика видав:

                           З правої рученьки літо відмикати,

                         З лівої рученьки зиму замикати.

Учень: Прилетіли гусоньки рано

              А земля ще у біле убрана!

              Прилетіли гуси додому,

              Принесли з моря краплю солону,

             Посідали і тужно голосять –

             Позамерзали ніженьки босі.

Учень: Ой ви, гуси, гусяточка сірі,

             Чом ви рано сюди прилетіли?

Учень: Гуси мовчки голівоньки хилять,

             Гуси тихо у відповідь квилять:

Гуси: Як журитися в краї чужому.

         Краще мерзнути в рідному домі.

Учень: Хоч земля по-зимовому

             Ще одягнена в сніги,

             Та у березні додому

             повернулися птахи.

Виконання танцю «Журавлів».

Учень: З далекого краю, з далеких світів

              Журавлик на крилах додому летів,

              Минав океани, ліси і моря,

             Вдивлявсь крізь тумани:

Журавлик:

-          Чия це земля?

-          Чиї це долини? Чиї це луги?

-          Чию це калину гойдають вітри?

Впізнав Україну: - Моя це земля,

Моє тут гніздечко і мова моя.

Виконання пісні «Ой минула вже зима».

Учень: Андрій взяв татів молоток

             І каже: Знаєш, татку,

             Тепер іду я у садок

             Хатинку будувати.

             Шпаки в садок нам прилетять,

             Коли весна прилине.

            В моїй хатинці закладати

            Шпаки почнуть родину.

Учень: А тато каже: Все це так

             І до синка сміється.

             А знаєш, як хатинка ця

             Що ти будуєш зветься?

Учитель: Діти, як називаються такі хатинки для птахів?

Учень: Майстрували не лінились

             Все в нас зроблено на лад.

             Всі будиночки готові

             І пташки уже летять.

Учень: Лунає клич із краю в край,

             Лунає клич і тут, і там:

-          Весна прийшла! Шпаків давай!

Летіть птахи, ми раді вам!

Виконання пісні «Гей весна іде!».

Сценка «Горобець і шпаки».

Горобець:

Дім новий! Кому? Шпакам?

Захоплю його я сам!

Я шпакам, я шпакам

Теремок цей не віддам.

Я - розумний молодець

Славний хлопець-горобець!

Цінь цвірінь – плиг-плиг-плиг.

В дім новенький на поріг.

(Ховається за одну шпаківню. Фонограма «Голоси птахів». Прилітають шпаки – 7 птахів. Попереду старший шпак, а за ним – 3 пари шпаків.)

Старий шпак:

Ми у ріднім краї знову

А чи все нам тут готове?

Де б нам сісти, відпочити

та водиченьки попити?

(Побачили шпаківні)

О! Збудували нам доми.

Ну й доми, як тереми!

Хлопчик:

Прилетіли! Прилетіли!

Прилетіли вже шпаки!

Дівчинка:

Зачекайте, любі птиці,

Вам дамо зерна й водиці.

(Несуть відеречко з водою і насипають пшеницю.)

Хлопчик:

Гей, летіть шпаки сюди

До зерна і до води.

Шпаки: (поївши)

Збудували нам доми

Не доми, а тереми

(перебиваючи один одного)

Цей будинок буде мій!

А це – мій!

А це – мій!

Старий шпак:

Тихше, галас не здіймайте.

Краще парами ставайте.

Зараз я вперед піду

По домах вас розведу.

Першу пару поведу.

Першій парі дім знайду.

1 пара шпаків:

Ну ходім, ну ходім!

Нас новий чекає дім!

Ох, до чого ж гарний він –

Тепло, затишно у нім.

(Перша пара ховається за шпаківнею.)

Старий шпак:

(Другій парі)

Вас тепер я поведу

Вам також я дім знайду.

2 пара шпаків:

Ну ходім, ну ходім!

Нас новий чекає дім!

Ох, до чого ж гарний він –

Тепло, затишно у нім!

(Ховаються за шпаківнею.)

Старий шпак:

Третю пару поведу.

Третій парі дім знайду.

3 пара шпаків:

Ой, ходім, ой ходім!

Ми в новий вїжджаєм дім!

Горобець:

(Визирає з-за шпаківні.)

Тут живуть вже пожильці

Неабихто – горобці!

(Попереджає шпаків.)

Ох, до чого ж гарний дім,

Тепло й затишно у нім.

3 пара шпаків:

Горобці! А ну тікайте!

Горобець:

Не втечу, і не лякайте!

3 пара шпаків:

Забирайся звідси враз,-

Дім збудовано для нас!

Горобець:

Я будинок цей люблю.

Звідси й кроку не ступлю.

3 пара шпаків:

Що нам діяти – робити,

Де ми, бідні, будем жити?

(Плачуть.)

Старий шпак:

Заспокойтеся, малі,

Киньте сльози і жалі.

Ми вас виручим з біди.

(Кличе всіх.)

Гей, шпаки, летіть сюди!

(Шпаки оточують старого шпака, про щось домовляються, а потім роблять з мотузки петлю. Розкладають її на землі, а в середину кладуть черв’яка. )

Старий шпак:(співає)

А виходь, горобець,

Подивись, горобець!

Ось лежить черв’ячок,

Солоденький бочок.

Горобець: (визирає)

Черв’ячка кортить мені.

Може з’їсти, а чи ні…

(Вилітає з шпаківні.)

Старий шпак:

Ти, горобчику, не бійся.

Зерно клюй, води напийся.

Черв’ячком поласуй теж.

(Горобець починає клювати ,шпаки в цей час швидко затягують петлю.)

Шпаки:

А тепер вже не втечеш!

Горобець:

Що ви робите? Пустіть!

Може вам набридло жить?

Знайте вдачу ви мою

Я всіх вас один поб’ю!

Шпаки:

Тихше, тихше, ба який!

Зерно клюй, водичку пий.

Ось тобі черв’ячок, солоденький бочок.

З’їж його, поласуй трішки.

(З’являється кішка.) 

Шпаки:

Кішка! Кішка! Кішка! Кішка!

(Шпаки відлітають, горобець стрибає на одній нозі, намагається вирватись з петлі. Кішка повільно підкрадається до нього. Горобець від страху завмирає на місці.)

Кішка: (улесливо)

Ну, горобчику, стрибай.

Не втомились ніжки?

Ти потрапив так і знай

В пазурі до кішки.

Горобець, горобець,

З’їм тебе я – і кінець.

Горобець:

Що ж це буде з горобцем?

Кішка з’їсть мене живцем.

Ой, рятуйте, всі сюди!

Шпаки:

Добре, виручим з біди.

(Шпаки визволяють горобця з петлі і всі розлітаються. Кішка стрибає на те місце, де був горобець, але вже пізно.)

Кішка:

От невдача, так невдача!

Ну нехай вже буде так.

Я за птахом не заплачу.

Худорлявий, м’яса мало,-

Їсти б я його не стала.

(Облизуючись, іде геть. Горобець і шпаки злітаються знову.)

Горобець:

Друзі, щира дяка вам.

Хату вашу я віддам.

До побачення! Прощайте!

А за клопіт – вибачайте.

Шпаки:

Ти шпаків не забувай.

В гості, друже прилітай!

Горобець:

Я за послугу велику

Не забуду вас до віку!

Шпак:

У шпаків сьогодні свято.

Прилетіли ми в садок.

І на свято в нашу хату

Щиро кличем всіх діток.

Шпак:

Повернулися ми з півдня.

В свій садок у рідний край.

І весну-красну принесли

В мальовничий диво грай.

Учень: Ось яка пригода сталося з нашими гостями – шпаками і забіякою горобчиком.

 Та горобець – заслужений птах. У американському місті Бостоні за знищення комах йому поставлено пам’ятник.

Виконання пісні «Пісенька горобчика».

Учень: Чорним снігом осліпили

             Вранці осокір граки!

             Каркання збудило схили

             біля славної ріки.

Грак: Отакі ми  галасливі!

              З того осокір завмер …

              Не гніздо зросло, а диво

              На три поверхи тепер.

Учень: Гомонить весняний ліс –

              Ніжним щебетом пташиним,

             Бджілками між рястом синім,

             І вітрами, і піснями,

            І дзвінкими голосами.

Виконання пісні «Перестук».

Учень: В нас після пролісків ряст зацвіта

             Піснею птиця цвіт привіта…

             Гай розбудило зозулі «ку-ку»,

             Все вже проснулось в лугах та в ліску.

Зозуля: Ку-ку, ку-ку – все я кую.

              Роки життя всім роздаю.

              Яйця у гнізда чужі підкидаю

              Діток своїх не доглядаю

              Але користь від мене велика дуже,

              Волохату гусінь знищую, друже.

Учень: Пригріва весняне сонце.

              В рівчаках біжать струмки.

              Метушаться за віконцем

              Клопітливі ластівки.

Учень: Ти знов защебетала у мене під вікном,

             Із вирію вернувшись, клопочешся гніздом.

             А там же вічне літо цвіте, як божий рай,-

             Чого ж вернулась знов ти в мій журливий край?

Ластівка: Хоч літо там і сяє – любіше тут мені:

                  Така квітучо-пишна Вкраїна по весні,

                   Така квітчасто-люба, що в тім краю-раю

                   Вже бачу я хатинку, де се гніздечко в’ю.

 

Учень :   Веселиться земля, зеленіють поля,

                Убираються пишно діброви,

                Соловейко в садку тьохка пісню дзвінку

                Од квіток дух несеться чудовий.

Учень:      Ти про що, соловейку,  співаєш?

                   Сиплеш радість іскристу свою?

Соловейко: Я співаю про сонце й краплинку,

                        Про любу  Вкраїну, що квітне в барвінку.

                        Що ніде не буває так гарно,

                         Як у рідному нашім краю.

Учитель: Птахи про себе багато сказали.

                  Принесли вам вікторину, щоб розгадали.

1.Першим я приніс весну, пробудив усе від сну.

 Заспіваю під вікном, бо зовуть мене … (шпаком).

2. Сірі лапки, чорна шапка, фартушок жовтенький. Голосок тоненький. Ця пташка невеличка називається … (синичка).

3. Уночі гуляє, удень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)

4. Хто гнізда свого не має, а яйця іншим підкидає? (Зозуля).

5. По болоті ходить скрізь, довгі ноги, гострий ніс.

Поїсти він полюбляє, усім жабам рахунок знає. (Журавель)

6. Швидко пташка ця літає , безліч мурашок поїдає. Над  дверима гніздо будує, тільки в нас ніколи не зимує.

7. Який птах найменший у світі? (Колібрі). Найменша колібрі–бджілка важить 1,6 г.

8. А який найменший птах в Україні? (Корольок) (5-7 г).

9. Який птах є символом мудрості? (Сова).

10. Який птах є символом щастя? (Лелека).

11. Які птахи не літають? (Страус і пінгвін).

Вчитель:  Пташиний світ різноманітний, чисельний, але чисельність окремих видів зменшується. 15 видів птахів занесено до Червоної Книги. На жаль серед  людей пернаті  почуваються не зовсім безпечно.

Виконання пісні «Прохання».

Учень: Все на землі нам треба берегти:

             І птаха, й звіра, і оту тваринку.

             Не чванься тим, що цар природи ти,

              Бо врешті, ти – лише його частинка.

Учень: Любий друже мій, школяре,

             Уявляєш, скільки птах

             Може нищить, поїдати:

             Гризунів, червів, комах.

Учень: Тож птахи із нами в спілці –

             Поля й лісу сторожі;

            Сови, дятли,чижі…

             Тож як стрінеш непутящих

             Що біжать поза двором

             Видирати гнізда в хащах, -

             Ти відразу присором.

  Учень:  Між дорослих і малечі

                Пташка бачить все навкруг.

                Дружно сяде вам на плечі

               Якщо ви їй справжній друг.

 

    ;